Rabu, 10 Oktober 2012

jihad fisabilillah ! Allahuakbar !




Jihad..apa yang anda tahu tentang jihad ?
sebenarnya jihad ini bukan sahaja merujuk khas kepada pejuang2 yg syahid akibat mempertahankan Islam..jihad,menyeluruh...kita sebagai umat islam harus menanamkan sifat semangat jihatdalam diri..jihad amat penting dalam kehidupan umat islam..Alllah telah menggalakkan syahid kepada seluruh umat Islam..
Allah berfirman yang bermaksud :


Karena itu hendaklah orang-orang yang menukar kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat berperang di jalan Allah. barangsiapa yang berperang di jalan Allah, lalu gugur atau memperoleh kemenangan Maka kelak akan kami berikan kepadanya pahala yang besar”. (An-Nisa’: 74)


Kita jangan takut akan peperangan di jalan Allah..ketahuilah bahawa Allah telah menjanjikan syurga bagi orang2 yg rebah di medan syahid..Syahid adalah mati yang amat mulia..Allah SWT telah berfirman yang bermaksud:


'Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya dengan mendapat rezki.  Mereka dalam keadaan gembira disebabkan karunia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka bergirang hati terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahwa tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.'

(Ali Imran: 169-170)



Daripada Abi Akwar Said bin Zaid Amru bin Nufel r.a. (beliau adalah salah seorang antara sepuluh orang yang disaksikan akan memasuki syurga) katanya,: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: 

“Sesiapa yang terbunuh kerana membela harta yang dimilikinya maka matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana membela dirinya dari dibunuh oleh orang lain, maka matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan agamanya (agama Islam) matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan keluarganya daripada diceroboh, matinya juga adalah mati syahid”.
(Abu Daud dan at-Tirmidzi)
Huraian:
Setiap orang Islam wajib memelihara kehormatan dirinya dan keluarganya dari dicerobohi dan dikuasai oleh orang lain sekalipun terpaksa berhadapan dengan bahaya dan berbagai-bagai kesusahan. Malah orang yang terbunuh kerana perkara tersebut, matinya adalah mati syahid. Demikian juga Islam menyuruh umatnya supaya sentiasa menjaga maruah agama supaya tidak dihina dan dicaci oleh orang lain lebih-lebih lagi orang-orang kafir...


semoga dengan apa yang saya sampaikan ini menjadikan kita seseorang yang lebih semangat untuk berjihad demi agama Islam agama kita sendiri..
Allahuakbar ! Allahuakbar ! Allahuakbar !
Allah sentiasa bersama kita...Insyallah ^^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan